Air War Research 1939-1945
Archiefonderzoek en lezingen luchtoorlog WOII
Documenten en beeldmateriaal

Uitgangspunt van mijn onderzoek is de informatie die vermeld is in de toenmalige rapporten van de Nederlandse instanties zoals de Luchtbeschermingsdienst, Politie, Brandweer, etc. Deze informatie wordt vergeleken met wat door de Duitse Wehrmacht is vermeld in de zogenaamde Kriegstagebücher. Tenslotte worden deze rapportages vergeleken met de informatie in de Operations Record Books en War Diaries van de Geallieerde strijdkrachten. Indien voor handen wordt gebruik gemaakt van 'oral history' en beeldmateriaal zoals luchtfoto's of grondopnames afkomstig uit (Duitse) fotoboeken.

Onderstaand een voorbeeld van een bombardement op de Hoogovens van IJmuiden op 7 april 1941 en belicht met o.a. materiaal uit buitenlandse archieven.

Het Lagebericht van de Wehrmachtsbefehelshaber in den Niederlanden geeft weer welke luchtactiviteiten zich die bewuste dag afspeelden, waaronder de aanval op de Hoogovens:

De aanval werd uitgevoerd door Bristol Blenheims van de Royal Air Force. Het Operations Record Book geeft weer welke piloten en toestellen aan de aanval deelnamen:

Eén van de Blenheim bemanningen: vlnr rugkoepelschutter Sgt Ken Whittle, bommenrichter Sgt Geoff Atkins en piloot Sgt Tommy McPhee

Eén van de andere piloten, Sgt Les Spong, vertelt over deze aanval: "We would cross at sea level so as to avoid detection as long as possible whether by radar or by other means. On reaching the Dutch coast to one side of the target we would climb to 500 feet, turn to make our bomb run while in line with the coast and after 'bombs gone' dive to sea level again and make for home. We made our bombing run as briefed, had no problem in identifying the target and with Mac now over the bomb sight and giving me the necessary corrections, made an accurate drop. (...) However when Jim Granville reported a Me 109 on our tail I had a quick picture in my mind of what had already happened to so many Blenheims in similar conditions and my reaction was to do my damnedest to throw him off. As a result, as I say, I made my compass and direction indicator temporarily useless and Mac told me later that, having come back from his forward bomb aiming position to sit besides me, he briefly blacked out from the centrifugal force in the tightness of our turn. However, the Me 109 overshot us and I was able to straighten out in what I guessed to be the general direction of the English coast."

De bomb bay camera legt vast hoe twee 500 ponders (in de cirkel) neer beneden vallen langs de gashouder van de Hoogovens:


Drie dagen na de aanval werd een luchtfoto gemaakt en legden de analisten van de Allied Interpretation Unit de schade vast: